Tågluff dag 1

Tidigt flyg med Norwegian från Arlanda torsdag morgon och landade på Gatwick söder om London. Där tankade vi upp våra Oyster-cards för att vara förberedda när vi kommer tillbaka till London i slutet av vår resa.

Vi fyllde i första datumet på vårt BritRail-pass och klev ner på tågperrongen på Gatwick och tog ThamesLink-tåget genom London och upp till Cambridge för att se oss omkring och äta lunch. Här var det väldigt många turister och det var svårt att hitta något mysigt ställe att äta lunch på. Men till slut hittade vi något som verkade bra och tog oss en lunch efter en snabb runda för att se denna gamla fina stad. Vi gjorde inga besök på museum eller in i några byggnader. Bara en promenad med våra små rullväskor ner på stan och ner till kanalen.

Efter lunchen promenerade vi tillbaka till stationen (ca 20 minuter bort utanför stadskärnan) och på tåget upp mot Norwich för tågbyte.

Det visade sig att tåget vi planerat att åka med var inställt, så vi tittade i tågappen i telefonen hur nästa tåg mot Norwich skulle åka och då valde vi att kliva på ett annat, tidigare tåg, och kliva av i den lilla byn Ely (där Norwichtåget också skulle passera). Där satte vi oss utanför stationen i solskenet och inväntade det senare tåget mot Norwich. Även i lilla Ely finns det en kanal med Narrowboats. Jag tror jag aldrig tröttnar på de där båtarna och längtar efter att hyra en sådan igen.

Vi gick in i Norwich och det kändes ganska tråkigt runt stationen med en del missbrukare och uteliggare. Men vi köpte lite snacks till tågresan en bit in i stan. Vi kanske skulle ge Norwich en ny chans, men nu såg vi bara stationsområdet eftersom vi hade bestämt oss för att bara byta tåg här. Vi gav oss iväg till stationen där vi nu skulle åka mot Great Yarmouth, eftersom vi hade bokat vårt första boende redan hemifrån.

När vi kom till stationen i Norwich visade det sig att man haft något fel på tåget, så det fanns färre vagnar än det brukar, det blev därför ganska trångt på detta gamla tåg.

Väl framme i Great Yarmouth rullade vi med våra väskor mot vårt första boende. En B&B ganska nära stranden. En mycket trevlig kvinna mötte oss i dörren och gav oss nycklarna till vårt rum. Därefter promenerade vi ner till strandpromenaden och eftersom vi kom fram så pass sent på dagen hade de flesta lämnat stranden. Jag tror det var lite för kallt för att bada och vädret var kanske inte det bästa, men det var kul att se den här typen av kustort som är ganska vanlig runt Englands kust. Pirer som går ut från sandstränderna med spelmaskiner och barer.

Det var väldigt svårt att hitta en restaurang för kvällen som inte bara serverade pizza eller hamburgare. Men vi chansade på något som kändes som en fiskrestaurang och valde att äta kött. Vi tyckte nog båda två att det var en av de godaste köttbitar vi ätit på väldigt länge. En perfekt och mycket smakrik Entrecôte.